PAKIET MOBILNOŚCI – BĘDZIE REWIZJA?

26 lutego 2021

SPOTKANIA
TRANSPORTOWE

PROMOCJA

– Obowiązek powrotu do bazy co 8 tygodni wymusi dodatkowe przejazdy, które, według scenariuszy przedstawionych przez KE, mogą skutkować dodatkową emisją CO2 w 2023 r. na poziomie nawet 2,9 mln ton (4,6% wzrost emisji w międzynarodowym transporcie drogowym) – tłumaczy Marek Kliś, radca prawny i ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Natomiast w przypadku limitów operacji kabotażowych w transporcie kombinowanym, szacuje się, że ich wprowadzenie może doprowadzić do dodatkowych 397 000 ton emisji CO2.

Wyniki badań ukazują, że te dwa przepisy mogą spowodować do 3,3 miliona dodatkowych ton emisji CO2 rocznie, co jest porównywalne z roczną całkowitą emisją z transportu w Estonii. Dodatkowo, mogą również generować do 704 ton tlenków azotu (NOx) i 251 ton pyłu zawieszonego (PM2,5).

– Komisja pragnie rozpocząć dyskusję z państwami członkowskimi oraz Parlamentem Europejskim w przedmiocie podjęcia dalszych działań, mając na uwadze ustalenia przedstawionych badań oraz zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Europejskiego Zielonego Ładu – planu działania na rzecz zrównoważonej gospodarki UE – kontynuuje ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP

Przypomnijmy, że Pakiet Mobilności I został zaskarżony do TSUE przez polski rząd w dniu 26 października 2020 r. za pośrednictwem Pełnomocnika Polski ds. TSUE. Skargi złożyły również państwa z tzw. grupy like – minded, czyli Bułgaria, Cypr, Węgry, Litwa, Malta i Rumuni

Ten artykuł jest częścią merytorycznych materiałów eksperckich publikowanych w ramach Spotkań Transportowych Online. Poruszamy najstotniejsze zagadnienia dotyczące transportu drogowego, takie jak pakiet mobilności, maut, covid-19 czy ponadnormatywne zużycie paliwa.

Pobierz najnowszy Informator Spotkań Transportowych

Zapisz się do newslettera

Partnerzy

Edycje Jesień 2020 PAKIET MOBILNOŚCI – BĘDZIE REWIZJA?